פרשת בשלח – יושב תהילות ישראל / הרב שלמה כהן דוראס

ריבון כל העולמים ואדון כל הנשמות, ברוך הוא, מושל בגויים ומלכותו מלכות כל העולמים – על העולם הזה ועל העולמים כולם בכל דור ודור. וכל זה בעזרת עמו: "קומה בעזרת ישראל" – לא רק לעזרת ישראל אלא גם בעזרת ישראל!!! ישראל כביכול נותנים לו את הכוח לעשות חיל בעולמנו, בתחתונים, ובפי המשורר העליון הוא נקרא "יושב תהילות ישראל". על-ידי התהילות שישראל מהללים אותו הוא 'יושב', ויציב וקיים. וכך דרשו חכמים: "'נכון כסאך מאז' – אף על פי ש'מעולם אתה', לא נתיישב כיסאך ולא נודעת בעולמך עד שאמרו בניך שירה… ב'אז ישיר'" (שמות רבה כג, א). על ידי השירות, התשבחות וההודאות, עם ישראל נותן כח בפמליא של מעלה, בבחינת "תנו עוז לאלוהים", והשפע יורד אל העולם.

ברך – כדי שתתברך!!! על האדם להרגיל את עצמו להודות ולשבח את הקב"ה, ואז גם הקב"ה נענה  לתפילותיו ובקשותיו. וכך לימדונו חכמים בעניין ברכות הנהנין: "כל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה כאילו גוזל להקב"ה ולכנסת ישראל" (ברכות לה, ב). הביאור הוא, כי כאשר אין האדם מברך על הנאת העולם הזה הוא מונע המשך של שפע לעולם, ובכך הוא גוזל את כנסת ישראל מלבד העובדה שהוא "גוזל" מהקב"ה את הברכה. ונכונים הדברים לאידך גיסא: ככל שאדם מקפיד ומרבה בברכה ותהילה לבורא על חסדיו עמו ועם ישראל הוא מסייע להורדת השפע לעולמנו. ויהי רצון שנזכה להודות ולשבח על הטובות הניסים והנפלאות שעשה ועושה ד' עמנו ועם אבותינו.    

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.