פרשת ויחי טבת תשע"ו / אבי רט

כי רגע באפו של הלייק חיים ברצונו של השיתוף

בלי קשר לפרשיה תורנית עתירת כותרות ורייטינג כזו או אחרת- אם חפצי חיים אנו במובן הכי פשוט של המילה, ברמה האישית והפרטית וברמה הלאומית והציבורית, אסור לנו להסכים עם הקלות הבלתי נסבלת בה ניתן להרוס חיים שלמים ברגע אחד.
מסכתות שלימות בש"ס , מאות דפי גמרא, ואלפי ספרי הלכה מוסר ומחשבה – כל אלו עוסקים בדרך להגיע לצדק, ליושר, ולאמת. חכמי ישראל מאז מתן תורה ועד ימינו עסקו בסדרי דין תקינים, בדיני ראיות, באופן חקירת העדים, בדרכי האשמה וענישה, בדרכי התראה והתרת ספקות. אלפי הלכות נבנו במשך אלפי שנים בזהירות, באחריות וברגישות כאריח על גבי לבנה, וכל זה כדי למצוא את האיזון בין שמירה על שלום החברה, לבין שמירה על זכויותיו של הפרט וכבודו של האדם. לכל אדם חזקת החפות והיושר אלא אם כן בית דין מוסמך שקול אחראי ורציני מצא שלא כך הם פני הדברים. וגם אז יש כללים אליהם בית הדין מחויב.
אלו יסודות הצדק המשפט וההלכה היהודיים. כמו בדיני שבת וכשרות, כך גם בדיני כבוד האדם ושמירה על שמו הטוב.
אסור לנו להפוך את כיכרות השוק הווירטואליות והאינטרנטיות לבית המשפט המודרני של דור הפייסבוק.
אסור לנו לאפשר מציאות חיים בהם כמות הלייקים והשיתופים יחרצו דינו של אדם .
אסור לנו להסכים עם מצב בו אדם יכול באמצעות המקלדות לאבד ברגע את שמו, כבודו, פרנסתו, חירותו ואת מה שרכש כל חייו- את שמו הטוב.
כל מי שיש לו מקלדת וגישה לרשתות החברתיות- מחזיק ביד כלי הרבה יותר מסוכן מכלי נשק קונבנציונאלי. בלחיצה על כפתור במקלדת ניתן להרוס חיים שלמים, לבייש אדם בכל העולם , ולחסל את כל אשר בנה. לא צריך סכין ורובה כדי לשפוך דמים. מספיק ללחוץ על הכפתור במקלדת, לעשות לייק או שיתוף, לשלוח טוקבק מתלהם ולהסתתר תחת מעטה האנונימיות הווירטאולית- ושלום עלייך נפשי.

יסוד המשפט הצדק והמשפט היהודיים- הוא שעניינים משפטיים- מתבררים בבית הדין, ורק שם. יש כללים וחוקי ניהול משפט לדיינים, לעדים, לחשודים. יש דרך לשפוט, ויש זכויות לנאשם. יש אזהרות והתרעות, יש איזון בין זכויות לחובות. בין הפרט לכלל.
אוי לה לחברה שתהפוך את כיכר השוק לטריבונל, תאפשר להרוס חיים ושם טוב, תוציא להורג פיזית , נפשית וחברתית ללא דין ומשפט.
ומי שמאמין ש'לי זה לא יקרה', ומי שמחריש מול כללי המשחק החדשים והאכזריים הללו- עלול חלילה למצוא את עצמו מחר בצד השני של המקלדת, מאבד את כל אשר לו ,בקרב האבוד מול המקלדת וכללי המשחק הווירטואליים האכזריים.

מתוך המאמר בעלון שבתון של פרשת ויחי