בברכת העמידה – בתפילות ימי החול – בה מבקשים על השבת השופטים והמשפט העברי, אנו מכנים את הקב"ה: "מלך אוהב צדקה ומשפט". פירושם של מילים אלו הוא, שהוא אוהב לעשות משפט וצדקה, אך גם, שהוא אוהב שאנחנו עושים צדקה ומשפט בינינו בארץ. וכך משלו רבותינו במדרש על הפסוק "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" (דברים טז, יח): "אמר רבי לוי, למה הדבר דומה? למלך שהיו לו בנים הרבה, והיה אוהב את הקטן יותר מכולן. והיה לו פרדס אחד והיה אוהבו יותר מכל מה שהיה לו. אמר המלך: נותן אני את הפרדס הזה שאני אוהבו מכל מה שיש לי לבני הקטן שאני אוהבו מכל בני. כך אמר הקדוש ברוך הוא: מכל האומות שבראתי איני אוהב אלא לישראל, שנאמר: 'כי נער ישראל ואוהבהו' (הושע יא), ומכל מה שבראתי אינו אוהב אלא את הדין שנאמר: 'כי אני ה' אוהב משפט' (ישעיה סא). אמר הקדוש ברוך הוא: נותן אני מה שאהבתי לעם שאני אוהב" (דברים רבה שופטים ה, ז). וזהו מה שאמר הכתוב: "מגיד דבריו ליעקב חוקיו ומשפטיו לישראל" (תהילים קמז, יט).
ואולם המשמעות עמוקה היא. הקב"ה נותן משפט וצדקה לישראל כדי שינהגו בטוב וביושר בעולם הזה, ובכך ינחלו את הטוב הצפון להם לעולם הבא. ההתקרבות לד' עוברת דרך הצדקה והמשפט הישר שאדם נוהג בו בארץ. ולדברי רבותינו כוחה והשפעתה של הנהגה זו גדולה מאד אף מזבחים לאלוקים כדברי הפסוק "עושה צדקה ומשפט נבחר לה' מזבח" (משלי כא): "כזבח לא כתוב כאן אלא 'מזבח', כיצד? הקרבנות לא היו קרבים אלא בפני הבית, אבל הצדקה והדינים נוהגות בפני הבית ושלא בפני הבית; הקרבנות אין מכפרים אלא לשוגג, והצדקה והדינים מכפרים בין לשוגג בין למזיד; הקרבנות אין נוהגים אלא בתחתונים, והצדקה והדינים נוהגים בין בעליונים ובין בתחתונים; הקרבנות אין נוהגים אלא בעולם הזה, והצדקה והדינים נוהגים בין בעולם הזה ובין בעולם הבא" (דברים רבה שם, ג).
על האדם לדאוג לאגור צדקות, מצוות ומשפטי יושר עם הזולת, על מנת שד' יזכה אותו בברכתו ובהשגחתו לטוב לו כל הימים. וכך למד שלמה המלך מהנמלה, ואמר: "לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם אשר אין לה קצין שוטר ומושל" (משלי ו). ודרשו חכמים משל זה של שלמה על המשפט הצודק: "הנמלה הזו כל חייה אינה אלא חטה ומחצה, והיא כונסת את אלו (אוגרת הרבה מעבר לדרוש לה). ולמה היא עושה כן? שאמרה: שמא יגזור עלי הקדוש ברוך הוא חיים – ויהיה לי מוכן לאכול… אף אתם התקינו לכם מצות מן העולם הזה לעולם הבא! ומהו ראה דרכיה וחכם? ראה דרך ארץ שיש בה שבורחת מן הגזל… וכל השבח הזה שיש בה שלא למדה מבריה, ולא שופט ולא שוטר יש לה… אתם שמניתי לכם שופטים ושוטרים עאכ"ו שתשמעו להן! זהו שכתוב: 'שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך' (דברים רבה שם ב).
יהי רצון שנזכה תמיד לאגור צדקה ומשפט הנבחר לד', והוא יעמידנו על הטוב והישר בעיניו כדי שנזכה לחיים טובים וארוכים בבריאות ושמחה, אמן!