פרשת פנחס – השלום המיוחל / הרב שלמה כהן דוראס

בס"ד

"הנני נותן לו את בריתי שלום" (במדבר כה, יב). ברכת השלום הוא השכר שנתן הקב"ה לפנחס על מעשהו. פנחס קינא לשם ד': "בקנאו את קנאתי בתוכם" (שם שם יא), בזה שהוא הורג את נשיא שבט שמעון שעבר בפרהסיה על איסור גילוי עריות עם האישה המדיינית. 

הדברים נראים כאינם מובנים, שכן ה"שלום" כולל סבלנות והכלה של הדעות השונות וההתנהגויות השונות, גם אם אלו לא תמיד עונות על הנורמות של המוסר והיושר המוחלט. ה"שלום" דורש לעיתים ויתור על האמת והיושר, ובלבד שה"שקט התעשייתי" ישמר והאווירה הפסטורלית הנראית תשרור. כך מתפרש לדידנו, ציווי הנביא: "האמת והשלום אהבו" (זכריה ח, יט). גם כששומרים על ה"אמת", יש להקפיד יותר על ה"שלום". מתוך גישה זו, קבעו חכמים, שפעמים משנים מן האמת מפני השלום ולהשגתו (יבמות סה, ב). "הוי מתלמידיו של אהרן: "אוהב שלום ורודף שלום" (אבות א, יב).

ואולם, יש לשים את הגבולות המתאימים ולשמור על איזון צודק. גדול השלום, אך יחד עם זאת, יש לשמור את עצמנו שלא להקצין ברדיפתו עד כדי אבסורד. עיוות מוסרי וערכי לא יכול להיות מתורץ בצורך בשלום. האיזון יושג על ידי שהפסוק "האמת והשלום אהבו" (שם) לא יתפרש בהכרח כוויתור על אחד הערכים והכנעתו, כי אם בחתירה לשני הדברים: גם האמת וגם השלום. כאשר רדיפת השלום גורמת לעיוות קיצוני, השלום הוא הוא הדורש לשם קביעותו ויישומו הנכון את מידת האמת. כאשר פנחס רואה חילול ד', חילול האמת והיושר, ו"העם בוכה למשפחותיו" – הוא קם ברומח שבידו, וללא פסיקת בית דין נוקם את נקמת ד'! הכחדת הרשעות היא המולידה את שלום. "את הזמיר הגיע" – זמיר לשון זימרה, אך גם לשון זמירה וקיצוץ הרשע – ואז גם: "וקול התור נשמע בארצנו" (שיר השירים ב, יב).

וכך סכמו רבותינו את גדולת השלום בעיני ד', תורת ישראל וחכמיה: "גדול השלום שניתן לפנחס! שאין העולם מתנהג אלא בשלום, שנאמר: 'דרכיה דרכי ועם וכל נתיבותיה שלום' (משלי ג, יז). ואם בא אדם מן הדרך שואלין לו 'שלום', וכן שחרית שואלין לו 'שלום', ובאמש (בערב) כך שואלין ב'שלום'. שמע ישראל חותמין 'פורס סוכת שלום' על עמו. התפילה חותמין בשלום, בברכת כהנים חותמין בשלום. אמר רבי שמעון בן חלפתא: אין כלי מחזיק ברכה אלא השלום, שנאמר 'ד' עוז לעמו יתן ד' יברך את עמו בשלום' תהילים כט, יא)" (במדבר רבה כא, א).

יהי רצון שנרבה בינינו שלום, ואז נוכל גם להפיצו בעולמנו, ונזכה לחתור יחד לאמת ולשלום של מוסר וערך, מתוך בריאות ושמחה תמיד, אמן!

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.