פרשת שלח – סגולותיה של הארץ / הרב שלמה כהן דוראס

בס"ד

סגולותיה ומעלותיה של ארץ ישראל מצויים בה בשל היותה ארץ ד': "והייתם לי סגולה מכל העמים – כי לי הארץ!" (שמות יט, ה). הקב"ה שולט ומשגיח על הארץ הזו בה בחר לשכון, ומתוקף כך, יש לארץ זו מיוחדות אלוקית. וכך מעידה התורה: "ארץ אשר עיני ד' אלוקיך בה מראשית שנה ועד אחרית שנה" (דברים יא, יב). גם את מעלותיה החומריות וגם את מעלותיה הרוחניות ציינו חכמינו ז"ל, על פי המשתקף מפסוקי התנ"ך, ושורשם של דברים בדברי יהושע וכלב: "טובה הארץ מאד מאד" (במדבר יד, ז)– פעמיים 'מאד': טובה מאד בצדה החומרי, וטובה מאד בהשפעתה הרוחנית.

למתבונן בעיניי בשר נראית הארץ ככל הארצות, אולם למתבונן המאמין מבט מקיף יותר.         ארץ ישראל איננה מקום יפה, נעים, נח ובטוח יותר מכל מקום אחר בעולם. הדבר הזה נכון בהסתכלות החיצונית החומרית, אולם במבט אמוני ארץ ישראל מגלה שהיא "מקודשת מכל הארצות" (משנה כלים א, ו). גם למקום נתן ד' קדושה, בשוכנו בו, והוא מסוגל לגלות את הכוחות של האנשים היושבים בו. וכשם שבחר ד' בישראל להיות לו לעם, כך בחר הוא בארץ ישראל לבניו – וגם שידך ביניהם: "אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: הארץ הזאת חביבה עלי, שנאמר: 'ארץ אשר ה' אלהיך דורש אותה', וישראל חביבין עלי, שנאמר: 'כי מאהבת ה' אתכם' וגו'. אמר הקדוש ברוך הוא: אני אכניס בני שהם חביבין עלי לארץ שהיא חביבה עלי!" (תנחומא מסעי ו).

גם יושבי הארץ מושפעים ממנה לטובה הן בהשיגם החומרי ובעיקר בהצלחתם הרוחנית, וכדברי רבותינו: "אוירא דארץ ישראל מחכים" (בבא בתרא קנח, ב). מתוקף קדושת הארץ החומרית, נובעות מצוות מיוחדות התלויות בה. קדושת המקום מחייבת את קדושת המצוות הללו המתקיימות על ידי ישראל עם קדושים. ואולם גם בתחום האישי יש לארץ מה 'לומר' לבניה. בהלכה נמצא קשר ישיר בין יכולת הפריון והזכות לבנים של האדם לבין היותו בארץ הטבעית לבני ישראל. שנות המגורים מחוצה לה אינן עולות למניין שנות החשך (עי' טור אבה"ז קנד).

יהי רצון שיזכה אותנו ד' בכל הברכות והטובות הנעימות שארץ ישראל מסוגלת להשפיע עלינו, ונזכה לפרות ולרבות בה ולגדל בה בנים ובני בנים חכמים ונבונים אוהבי ד', אמן!

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.